أثر الإدراك الستراتيجي في المكانة الستراتيجية للمنظمات عبر اثر الوسيط للتجديد الستراتيجي

أثر الإدراك الستراتيجي في المكانة الستراتيجية للمنظمات عبر اثر الوسيط للتجديد الستراتيجي

The Role of Strategic Consciousness in the Strategic Niche of the Organizations Through the Mediator role for Strategic Renewal

بحث تحليلي استطلاعي لآراء عينة من القيادات الإدارية والعلمية في جامعة بابل

Exploratory Analytical Research of the views of a sample of administrative and scientific leaders at the University of Babylon

الباحثين

م.د ليلى محسن الحكيم 1

م.م. حسين علي عبد الله القرغولي 2

Hussein.abdallah@uokerbala.edu.iq

م.م. منتظر زهير حسن 2

muntadhir.z@uokerbala.edu.iq

م. احمد عبد الله امانة الشمري 3

Ahmed.a@uokerbala.edu.iq

 (1) جامعة كربلاء/كلية الإدارة والاقتصادقسم المحاسبة

 (2) جامعة كربلاء/كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – فرع العلوم النظرية

(3) جامعة كربلاء/كلية الإدارة والاقتصادقسم ادارة الاعمال

 

الملخص:

 يهدف الباحث إلى اختبار أثر الوسيط للتجديد الستراتيجي في تعزيز العلاقة بين الإدراك الستراتيجي والمكانة الستراتيجية للمنظمات بالتطبيق في عينة من كليات جامعة بابل، ومن أجل تحقيق ذلك، تم أعتمد ابعاد الإدراك الستراتيجي (اعادة الصياغة، التفكير النظامي, اتجاه التعلم، الانعكاس) إستناداً ل(Turkay,2012)، كما تم أعتمد ابعاد التجديد الستراتيجي (التجديد الستراتيجي الاستكشافي، التجديد الستراتيجي الاستغلالي) إستناداً إلى(Stienstra,2008)، في حين تم أعتمد ابعاد المكانة الستراتيجية (تشكيل التوقعات والرؤى، بناء الشبكات الاجتماعية، عمليات التعلم) إستناداً إلى كلاً من ((Vanheule et al., 2012;Mourik&Raven,2006. وقد تم اختير جامعة بابل ميداناً تطبيقياً للبحث عن طريق توزيع استبيان شمل (90) مستجيباً من القيادات الإدارية والعلمية لكليات الجامعة عينة البحث. إذ استخدم معامل الارتباط البسيط (بيرسون)، استخدام تحليل المسار، ومن أهم الاستنتاجات التي تم التوصل إليها إن تبني مدخل التجديد الستراتيجي الذي يؤثر تأثيراً فاعلاً في تعزيز العلاقة بين الإدراك الستراتيجي والمكانة الستراتيجية للجامعة عينة البحث في ظل التنافس في قطاع التعليم العالي العراقي. وقد اختتم البحث بعدد من التوصيات ابرزها ضرورة توظيف أثر الوسيط للتجديد الستراتيجي في تعزيز العلاقة التأثيرية الإيجابية بين الإدراك الستراتيجي في تعزيز المكانة الستراتيجية ضمن قطاع التعليم العالي والبحث العلمي بما ينسجم مع تقديم خدمات تعليمية واستشارات علمية جديدة تضيف قيمة للجامعة ولأساتذتها فضلاً عن موظفيها عبر كلياتها المتنوعة الاختصاصات العلمية.

الكلمات المفتاحية: الادراك الستراتيجي، التجديد الستراتيجي، المكانة الستراتيجية، التعلم، الاستكشاف، الاستغلال. 

Abstract:

The objective of the research is to test the Mediator role of the strategic renewal in enhancing the relationship between the strategic consciousness and the strategic niche of the organizations by applying in a sample of the faculties of Babylon University. In order to achieve this, the dimensions of the strategic consciousness (reframing, system thinking, learning orientation, reflecting) were adopted based on (Turkay,2012), and the dimensions of the strategic renewal (exploration strategic renewal and exploitative strategic renewal) were adopted based on (Stienstra,2008), while the dimensions of strategic niche (formation of expectations and visions, Belding of social network, learning processes) were adopted based on (Vanheule et al.,2012;Mourik&Raven,2006).

     The University of Babylon was selected as an applied field for research by distributing a questionnaire of (90) respondents from the administrative and scientific leaders of the faculties of the university. The simple correlation coefficient (Pearson) was used, the Confirmation Factor Analysis. One of the most important conclusions reached is that the adoption of the approach of strategic renewal has an effective effect in enhancing the relationship between the strategic consciousness and the strategic niche of the university in the research sample in light of competition in the Iraqi higher education sector. The study concluded with a number of recommendations, the most important of which is the need to employ the strategic role of strategic renewal in enhancing the positive impact relationship between the strategic consciousness in enhancing the strategic niche within the higher education sector and scientific research in line with the provision of new educational services and scientific consultancy that add value to the university and its professors as well as its employees through its various faculties Scientific specialties.

Keywords: strategic consciousness, strategic renewal, strategic niche, learning, exploration, exploitation.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا