الريادة الاستراتيجية ودورها في تحقيق مكونات الابداع

الريادة الاستراتيجية ودورها في تحقيق مكونات الابداع – دراسة استطلاعية على عينة في بيئة المصارف العراقية الحكومية والأهلية في محافظة كربلاء

م. م. لمياء علي ابراهيم                                    م. م. ميساء سعد جواد

ماجستير علوم مالية ومصرفية                            ماجستير علوم مالية ومصرفية

جامعة كربلاء – كلية الادارة والاقتصاد

الملخص

يهدف البحث إلى معرفة الدور الذي تقوم به الريادة الاستراتيجية بأبعادهما  (الابداع والابتكار, تحمل المخاطرة , والفرصة المتاحة) في تحقيق مكونات الابداع (الطلاقة، الأصالة، المرونة , والإحساس بالمشكلات ), فقد قدم أسس نظرية عن المتغيرات ولغرض تحقيق أهداف البحث تم بناء مخطط فرضي يحدد طبيعة العلاقة والاثر بين المتغيرات, ، اذ ان الريادة الاستراتيجية تمكن المنظمة من الحفاظ على مستواها ومكانتها في السوق لعن طريق تطوير وتوسيع اعمالها وقدرتها في التفوق على المنافسين , وفي الوقت نفسه التركيز على مكونات الابداع داخل المصرف ليمثل اداة تسهم في رفع مستوى جودة الخدمة المصرفية وتحقيق ميزة تنافسية للمصارف يعزز مكانتها مقارنة بالمنافسين ومن ثّمَ تحقيق أكبر  حصة سوقية ممكنة , و تم تطبيق البحث على عينة من المصارف العراقية الحكومية والاهلية للحصول على المعلومات اللازمة بأستخدام استبانة أُعدت لهذا الغرض وزِعت على عينة مكونة من(8) مصارف بلغ عدد افرادها (71) يمثلون القيادات الإدارية والموظفين في مختلف المستويات , واستعمل البحث مجموعة من الوسائل الإحصائية كمعامل الارتباط البسيط والمتعدد لقياس علاقة الارتباط بين المتغيرات , واختبار (t) ، وتحليل الانحدار البسيط والمتعدد واختبار(F) ، كما تم استعمال (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغير المستقل في المتغير التابع , وتوصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات كان اهمها بأنَّ هناك دوراً كبيراً للريادة الاستراتيجية في مكونات الابداع  في المصارف المبحوثة و اختتم البحث بمجموعة من التوصيات  كان اهمها تكثيف الجهد المعرفي الخاص بالموضوعات الادارية الحديثة.

 

Abstract

The purpose of this research is to know the role played by Strategies Entrepreneurship in their dimensions (creativity and innovation, risk tolerance, opportunity) in the achievement of the components of creativity (fluency, originality, flexibility and sense of problems) He provided theoretical foundations for the variables and for the purpose of achieving the objectives of the research was built a hypothesis that determines the nature of the relationship and the impact between the variables, As the Strategies Entrepreneurship enables the organization to maintain its level and position in the market through the development and expansion of its business and ability to excel at competitors, while at the same time focus on the components of creativity within the bank to represent a tool that contribute to raising the quality of banking service and achieve a competitive advantage of banks strengthens their position With competitors thus achieving the largest market share possible, The study was conducted on a sample of Iraqi government and private banks to obtain the necessary information through a questionnaire  prepared for this purpose distributed to a sample of (8) banks. The number of respondents was(71) representing administrative leaders and employees at different levels, The study used a set of advanced statistical methods as simple and multiple correlation coefficients to measure correlation between variables, t, simple and multiple regression analysis, and (F), and (R2) was used to explain the effect of the independent variable in the dependent variable. A group of conclusions was the most important that there is a significant role of Strategies Entrepreneurship in the components of innovation in the banks surveyed and concluded the research with a set of recommendations, the most important intensification of the knowledge effort on the topics of modern management

للحصول على البحث كامل اضغط هنا