تطبيق بعض محاور أنموذج تقييــم الأداء المؤسسي (EFQM) لتحسيــن جــودة الأداء الوظيفي/ دراسة حالة في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي *

تطبيق بعض محاور أنموذج تقييــم الأداء المؤسسي (EFQM) لتحسيــن جــودة الأداء الوظيفي/ دراسة حالة في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي *

**أ.د سمير كامل الخطيب                             ***سارة موسى فياض

الكلية التقنية الادارية/ الجامعة التقنية الوسطى/ تقنيات إدارة الجــودة الشاملة

 

الملخص

       يبـرز تميـز المنظمـات اليوم من قدرتهـا على تحسيــن جــودة أدائها الوظيفـي باستمرار لمواكبة التغيــرات المتسارعة، من بين نمـاذج التقييــم الحديثة هو أنموذج المؤسسة الاوربية لإدارة الجــودة  (EFQM)     (European Foundation of Quality Management) الذي تم تطبيقه في هذه البحث .

المشكلة: تتمثل مشكلة البحث بعدم وجود تقييــم حقيقي دقيق لأداء الوزارة عينة البحث يتم بموجبه تشخيص نقاط القوة والضعف.. والعمل على تعزيز الاولى و تقليص او الغاء الثانية مما يحسن جــودة الأداء الوظيفي .

الاهداف: ابرز اهداف البحث هو وضع نظام لتقييــم الأداء في الوزارة عينة البحث لتشخيص نقاط القوة والضعف الحالية وصولاً الى فرص التحسيــن المناسبة لتقليص الفجوة او الغاءها.

عينة البحث: مركز وزارة التعليم العالي والبحث العلمي.

المنهج والاساليب المستخدمة: اعتمـــدت البحث على منهج بحث الحالة (Case Study)، وصمم الباحثين مخطط اجرائي للبحث تضمن جزأين، الجزء الاول أنموذج تقييــم الأداء المؤسسي (EFQM) وتم قياسه بقوائم الفحص (Checklists) الصادرة عن المؤسسة الاوربية لإدارة الجــودة، اما الجزء الثاني تضمن تحسيــن جــودة الأداء الوظيفي اذ اعتمد الباحثين به الاستبانة التي ضمت مقترحات التحسيــن التي تم توزيعها على عينة من الادارات العليا والوسطى وفريق الجــودة لمعرفة مدى اتفاقهم معها، فضلاً عن الاساليب الاحصائية الاخرى باستخدام برنامج (SPSS.23) .

ابرز المخرجات: اظهرت المخرجات ان نسبة الفجوة الكلية التي توصلت اليها قائم الفحص الخاصة بأنموذج تقييــم الأداء المؤسسي (EFQM) بلغت (49%)، اما فيما يخص نسبة الاتفاق مع مقترحات تحسيــن جــودة الأداء الوظيفي فقد بلغت نسبة الاتفاق معها (97%) وبينت مخرجات الاساليب الاحصائية المستخدمة في البحث ان هناك دوراﹰ لتطبيق أنموذج تقييــم الأداء المؤسسي في تحسيــن جــودة الأداء الوظيفي.

الكلمات المفتاحية : تقييــم الأداء المؤسسي ، تحسيــن جــودة الأداء الوظيفي ، EFQM .

  

The application of some axes model performance evaluation and institutional (EFQM) to improve the quality of functionality / case study in the Ministry of higher education *

** Prof. Dr. Sameer Kamil Al-Kateeb         *** Sarah Mousa Fayyadh 

 technical college administrative / technical University of Central / techniques total quality management

 abstract

highlights distinguish organizations day of its ability to improve the quality of their performance career constantly to keep up with changes rapidly, among the models for the evaluation of modern is a model of the institution European quality management (EFQM) (european foundation of quality management), who has been applied at this search.

Problem: is the problem of search not to the presence of evaluation of a real accurate the performance of the Ministry sample is under which the diagnosis of the strengths and weaknesses .. and work on enhancing the first and reduce or cancel the second, which improves the quality of functionality.

Objectives: the most prominent the objectives of the search is a system to evaluate the performance in the Ministry sample to diagnose the strengths and weaknesses of the current down to opportunities for improvement appropriate to reduce the gap or cancel. Sample search: the Center of the Ministry of higher education.

Curriculum and styles available: adopted a search on approach search case (case study), and designed researchers scheme procedural to search guarantee the two-part, the first part model performance evaluation and institutional (EFQM) was measured lists of examination (checklists) of the institution European quality management, the second part ensure improving the quality of functionality as adopted researchers by-resolution, which included proposals improvement that have been distributed on a sample of departments the upper and Central team quality to find out how with it, as well as the methods of statistical other using the program (spss.23).

The most prominent results: shows the results that the ratio of the gap college that come to an existing examination for model performance evaluation and institutional (EFQM) of (49%), as for the ratio of the agreement with the proposals for improving the quality of functionality has reached the proportion of the deal with it (97%) showed the results of styles and statistical used to find that there are the role of the application form and evaluation of organizational performance in improving the quality of functionality.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا