دور خفة الحركة  التنظيمية وذكاء الاعمال في تعزيز أستراتيجيات تطوير المنتج- دراسة استطلاعية تحليلية لعينة من موظفي شركة نور الكفيل للمنتجات الحيوانية والغذائية

دور خفة الحركة  التنظيمية وذكاء الاعمال في تعزيز أستراتيجيات تطوير المنتج- دراسة استطلاعية تحليلية لعينة من موظفي شركة نور الكفيل للمنتجات الحيوانية والغذائية

 

The role of organizational agility and business intelligence in promoting product development strategies analytical survey of a sample of Noor Alkafil employees for animal and food products

 م.د. امير غانم وادي

Le.Dr. Ameer Ghanem Wadi

ameer.ganem@yahoo.com

 

 

م. صفاء عبد علي عبد الامير

Le. Safaa Abed Ali Abdul- ameer

safaa83alsady@gmail.com

 

م.م. علي محمد عبد الكاظم

Ass.Le. Ali Mohammed Abdul- Kazom

Alkarbalaa85@gmail.com

 

الملخص

سعى هذا البحث إلى تحديد العلاقة بين خفة الحركة التنظيمية وذكاء الاعمال ودورها في تعزيز أستراتيجيات تطوير المنتج بالتطبيق في منظماتنا العراقية ومن أجل تحقيق ذلك تم اعتماد أبعاد متغير خفة الحركة التنظيمية (خفة الحركة التشغيلية, خفة حركة الزبائن, خفة الحركة التشاركية) استناداً إلى  (Krotov etal.,2015:4)وتم اعتماد ابعاد ذكاء الاعمال (البنية التحتية التكنولوجية, عملية المعرفة, رأس المال البشري, الثقافة) استناداً إلى Waranpong etal ., 2016 : 17 ) ) أما متغير أستراتيجيات تطوير المنتج فقد تم قياسه عن طريق الاستراتيجيات الآتية (استراتيجية سحب السوق, استراتيجية الدفع التكنولوجي, استراتيجية التبادل الوظيفي) استنادا الى (shroeder&goldstein,2018:37) واختبر هذا البحث في شركة نور الكفيل للمنتجات الحيوانية والغذائية ميداناَ للبحث ، وطبق  البحث على عينة من موظفي الشركة والمكونة من (65) موظف موزعين حسب اقسام الشركة ، واستخدم البحث الاستبيان كأداة رئيسة  لجمع المعلومات المطلوبة فضلا عن المقابلات الشخصية ، ولغرض تحقيق هدف البحث تم اعتماد الفرضيات الرئيسة  والفرعية التي تعكس العلاقة بين خفة الحركة التنظيمية وذكاء الاعمال على تعزيز أستراتيجيات تطوير المنتج وتم اختبار الفرضيات بين المتغيرات باستخدام معامل الارتباط (Pearson), واختبار (t) لمعرفة معنوية العلاقة بين المتغيرات ، واختبار(F) لتحديد معنوية معادلة الانحدار، كما تم استخدام (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغير المستقل الاول والثاني في المتغير التابع . ومن أهم الاستنتاجات التي تم التوصل إليها هو ان لخفة الحركة التنظيمية وذكاء الاعمال دوراً فاعلاً في تعزيز أستراتيجيات تطوير المنتجات والتي تلبي رغبات الزبائن ويعززان الدور الاجتماعي للشركة في دعم الجهود التسويقية باستمرار , اما اهم التوصيات التي يوصيها البحث هي ضرورة قيام الشركة بأبرام العقود التوظيف المؤقت او الدائمي لخريجي الكليات ذوي الاختصاصات الادارية من حملة الشهادات العليا، فضلاً عن تطوير موظفيها عن طريق تشجيعهم على نيل الشهادة العليا, كذلك السعي وراء اكتساب الخبرات عن طريق التدريب والتأهيل,  فضلاً عن الاستفادة من الخبرات داخل الشركة.

Abstract

     This research seeks to determine the relationship between organizational agility and business intelligence and its role in developing the new product by applying in our Iraqi organizations. In order to achieve this, the dimensions of the variable organizational agility (operational agility, agility of customers, participative agility ) according to (Krotov et al., 2015: 4) The dimensions of business intelligence (technological infrastructure, knowledge process, human capital, culture) were based on (Waranpong et al., 2016: 17) The variable is the promotion of product development strategies was measured using the following strategies (market pullout strategy, technology payment strategy, job exchange strategy) based on (shroeder & goldstein, 2018: 37) The study was conducted on a sample of the company’s staff consisting of (65) employees distributed by company departments. The study used the questionnaire as a main tool for gathering the required information as well as personal interviews. In order to achieve the study objective, The main and secondary hypotheses that reflect the relationship between organizational agility and business intelligence To enhance product development strategies. The hypotheses were tested between the variables using the (Pearson) and the t-test to determine the significance of the relationship between the variables. And testing (F) to determine the significance of the regression equation, and R2 was used to explain the effect of the first and second independent variables in the dependent variable. The most important conclusions reached are that the company is trying to develop new products constantly by attracting skilled manpower and strengthen the relationship of the company to the internal and external audiences and also to clarify the social role of the company and its great role in supporting marketing efforts constantly, the most important recommendations recommended by the research need The company to conclude contracts or permanent employment for graduates of the administrative faculties with the highest degree holders, or to develop their employees by encouraging them to obtain the higher certificate, as well as the pursuit of experience through training and rehabilitation, As well as benefiting from the expertise within the company.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا