دور سمعة المنظمة في العلاقة بين القيادة الفاضلة والازدهار التنظيمي 

دور سمعة المنظمة في العلاقة بين القيادة الفاضلة والازدهار التنظيمي 

(بحث تحليلي لآراء عينة من العاملين في العتبة الحسينية المقدسة)

The role Organization Reputation in Relationship between Virtuous Leadership and Organizational Prosperity Analytical Survey Study of the views of a sample of Employees of Holy Husain Shrine

م. د. يزن سالم محمد

Le.Dr.Yazen Salim Mohammed

Yazin7738@gmail.com

جامعة كربلاء/ كلية الادارة والاقتصاد

 

الملخص

سعى هذا البحث إلى تحديد دور سمعة المنظمة في العلاقة بين القيادة الفاضلة والازدهار التنظيمي ، عن طريق تطبيقه في العتبة الحسينية المقدسة ، ومن أجل تحقيق ذلك تم اعتماد أبعاد القيادة الفاضلة (الشجاعة، والزهد، والعدالة، والحكمة، والانسانية ) ، مقابل الازدهار التنظيمي بأبعاده (الميزة التنافسية المستدامة، والابتكار، وراس المال الفكري ، والرشاقة التنظيمية ). وما يعزز هذه العلاقة هي سمعة المنظمة  بأبعادها (الابداع، والمسؤولية الاجتماعية، وجودة الخدمة) وتم اختيار عينة عشوائية من العاملين في العتبة الحسينية المقدسة ميداناً للبحث عن طريق استمارة استبانة شملت (51) فردا في القسم عينة البحث. وقد استخدم معامل الارتباط البسيط (Spearman)، واختبار(t) لمعرفة معنوية علاقة الارتباط بين المتغيرات، واختبار(F) لتحديد معنوية أنموذج الانحدار، كما تم استخدام (R2) لتحديد المقدار النسبي الذي يسهم  به المتغير المستقل في تفسير المتغير التابع وكنسبة مئوية. وان ابرز استنتاج توصل إليه الباحث هو وجود علاقة تأثير ذي دلالة معنوية  للقيادة الفاضلة في الازدهار التنظيمي من خلال سمعة المنظمة.  وقد اختتم البحث بعدد من التوصيات منها  التركيز على القيادة الفاضلة لدى  إدارة العتبة الحسينية المقدسة ، لأنها عاملاً مهماً في عملها بشكل عام وفي الازدهار التنظيمي بشكل خاص .

 

الكلمات المفتاحية: القيادة الفاضلة ، سمعة المنظمة ،الازدهار التنظيمي .

Abstract

     This research aims to determine the role Organization Reputation  in Relationship between Virtuous Leadership and Organizational Prosperity. Through applied in Holy Shrine of Imam Hussein. To achieve this, the dimensions of Virtuous Leadership (Courage, Temperance , Justice , Prudence , Humanity), versus The Organizational Prosperity for its dimensions (Sustainable Competitive Advantage, Innovation , Intellectual Capital , Organizational Agility).and support this Relationship is Organization Reputation for its dimensions (Innovation, social responsibility , Service Quality) . A random sample was selected from employees in Holy Shrine of Imam Hussein as a field of research through a questionnaire of (51) persons . The simple correlation coefficient (Spearman) and (t)  test were used to determine the significance of the correlation between the two variables, the F test to determine the significance of the regression model, R2 was also used to determine the relative amount that the independent variable contributes to the interpretation of the dependent variable and as a percentage. The most prominent conclusion reached by the researchers is the existence of an active and moral role of Virtuous Leadership in Organizational Prosperity Through Organization Reputation  . The research concluded with a number of recommendations, including Focus on Virtuous Leadership by management of Holy Shrine of Imam Hussein because generally it important factor in its work and specially in Organizational Prosperity.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا