(مسؤولية مراقب الحسابات عن تقييم نظام الرقابة الادارية)

(مسؤولية مراقب الحسابات عن تقييم نظام الرقابة الادارية)

((The responsibility of the auditor for the evaluation  of the administrative control system))

     م.م. محمد جبار فشاخ             أ.م.د.مصطفى كاظمي نجف ابادي              عبد الامير نجم عبد القاضي

جامعة كربلاء- كلية الإدارة والاقتصاد       مركز بحوث الحوزة والجامعه                 جامعة المصطفى العالمية

 

الملخص:

تنبع أهمية البحث من أنه يلقي الضوء على الرقابة الإدارية ومدى تأثير تقيمها بالشكل السليم على برنامج وأهداف عملية التدقيق. والتعرف على ممفهوم الرقابة الادارية واهميتها وانواعها .والتعرف على مسؤولية مراقب الحسابات وانواعها .والتعرف على أهمية نظام الرقابة الادارية في عمل مراقب الحسابات ومدى تأثيرها في وضع برنامج التدقيق.والتعرف على أنواع المسؤوليات الملقات على عاتق مراقب الحسابات بصورة عامة.

و تشير اجابات المستجيبين من افراد العينه الى ان تمثل كل من الرقابة الادارية والرقابة المحاسبيه كوحده واحدة من اجل تحقيق اهداف المنشأة ولها دور مهم في تحقيق الاهداف المرسومه للمنشأه بكفاءه وفعاليه, وهناك مجموعه من الواجبات الاساسية على مراقب الحسابات مراعاتها بهدف الوصول للنتائج والاهداف المرسومه واعطاء تأكيد معقول عن مدى صدق وعداله القوائم المالية , وان مراقب الحسابات مسؤل مسؤولية كاملة عن فحص وتقيم نظام الرقابة الادارية بكافة تفاصيلها وانواعه أن الرقابة الادارية تحتوي على مجموعة من الاساليب والاجراءات اللازمه لتحقيق الكفاءة في استخدام الموارد المتاحة والحفاظ على ممتلكات المنشأة , ومدقق الحسابات يجب علية بذل العناية المهنية اللازمه في الحصوال على المعلومات التي تمكنة من ابداء رأيه الفني في البيانات المالية.

من الضروري ايجاد صيغ للتعاون المشترك بين الادارة وقسم الرقابه الادارية  ومراقب الحسابات بهدف الوصول الى النتائج المطلوبة  وتحقيق الغاية المتوخاة من عملية التدقيق وضمان حسن سير اعمال المنشأة وتحقيق الاهداف المرسومه .والعمل على توزيع الصلاحيات والمسؤليات على العاملين كافة في الوحدات و الشعب الادارية والمحاسبيه   الذي من شأنه يحقق الضبط الداخلي ومن ثم ايجاد رقابه ذاتيه بين الموظفين. ويجب ان يكون هناك تكامل بين الرقابه الداخلية ونشاط الرقابة الادارية في رقابة اي مؤسسه حكوميه ولكي يتحقق هذا التكامل امكانية السيطرة على المعاملات الماليه كافة  وسد الثغرات التي قد تؤدي الفساد المالي والاداري. ووضع هيكل تنظيمي سليم وواضح لتحديد خطوط السلطة والصلاحية والمسؤولية ويحدد العلاقات الوظيفية بين مختلف الوحدات . وتحديد توصيف دقيق وواضح لجميع الوظائف للوحدة الإدارية بما يضمن تحديد واجبات ومسؤوليات كل وظيفية وبما يسهل عملية فصل الوظائف المتعارضة.

إن وجـود نظـام جيد للرقابـة الادارية، هـو مهم بالنسبة للمؤسسه، ومـن مسـؤوليتها أيضـا السـهر علـى مـدى سلامة تطبيقه.

الكلمات المفتاحية: ,مراقب الحسابات, مسؤولية مراقب الحسابات ، الرقابة الادارية، التدقيق الداخلي.

Abstract:

The importance of research stems from the fact that it sheds light on administrative control and the impact of evaluating it properly on the program and objectives of the audit process. And to identify the concept of administrative control and importance and types. Learn about the responsibility of the auditor and types. Identify the importance of the system of administrative control in the work of the auditor and its impact on the development of the audit program. And identify the types of responsibilities entrusted to the auditor in general.

The responses of the respondents from the sample indicate that the administrative control and accounting control are represented as one unit in order to achieve the objectives of the establishment and have an important role in achieving the goals prescribed for the establishment efficiently and effectively. There are a set of basic duties on the auditor to observe them in order to reach the results and objectives prescribed and give confirmation And the auditor is fully responsible for the examination and evaluation of the administrative control system in all its details and types that administrative control contains a set of methods and procedures necessary to achieve efficiency in the use of Of the available resources and the preservation of the property of the establishment. The auditor shall perform the necessary professional care in obtaining the information that enables him to express his opinion in the financial statements.

It is necessary to find formulas for joint cooperation between the administration and the administrative control department and the auditor in order to reach the required results and achieve the objective of the audit process and ensure the proper functioning of the establishment and achieve the goals set. Achieves internal control and thus creates self-control among employees. There must be complementarity between internal control and administrative control activity in the control of any government institution. In order to achieve this integration, it is possible to control all financial transactions and fill gaps that may lead to financial and administrative corruption. And establish a sound and clear organizational structure to identify lines of authority, authority and responsibility and define functional relationships between different units. And to define a precise and clear description of all functions of the administrative unit to ensure the definition of the duties and responsibilities of each job and to facilitate the process of separating the conflicting jobs.

A good system of administrative control is important for the institution, and it is also its responsibility to ensure that its application is safe.

Keywords:, Auditor, Auditor’s Responsibility, Administrative Control, Internal Audit.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا