الوعي المصرفي وتأثيره في تحقيق الصيرفة المستدامة

الوعي المصرفي وتأثيره في تحقيق الصيرفة المستدامة

دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من العاملين في المصارف الخاصة في محافظة كربلاء المقدسة

Banking awareness and its impact on achieving sustainable banking

أ.م.د عادل عباس عبد الحسين الجنابي                                                فاطمة عباس أحمد

      جامعة كربلاء /كلية الادارة والاقتصاد                                                           الباحث

الملخص

تهدف الدراسة الى دراسة موضوع الوعي المصرفي وتأثيره في تحقيق الصيرفة المستدامة فالوعي المصرفي هو استكشاف كيفية انشاء الزبائن معرفة حول المنتجات والخدمات ومدى النقص في المعلومات والخدمات اما الصيرفة المستدامة تعني المسؤولية الاجتماعية التي عرفها البنك الدولي بوصفها مفهوم المسؤولية الاجتماعية للشركات على أنها التزام أصحاب النشاطات التجارية بالإسهام في التنمية المستدامة.

استخدمت استمارة الاستبانة لقياس متغيرات الدراسة، وتتكون عينة الدراسة من ( 60) عاملاً من مجتمع قدره .(120) واستندت الدراسة على  ثلاثة فرضيات اهمها هي لا يوجد تأثير ذات دلالة معنوية بين الوعي المصرفي والصيرفة المستدامة. ولقد استخدام الإحصاء الوصفي والإحصاء التحليلي جرى الاستعانة ببعض الوسائل الإحصائية كان أهمها  التكرارات والنسب المئوية والأوساط الحسابية الموزونة والانحرافات المعيارية ، واستخدامت اختيار (t) ، و استخدامت معادلات الانحدار وقيم R) تربيع) وقيمة (F). وجمعت بيانات البحث بواسطة الاستبانة  وتم تحليلها رياضياً باستخدام معاملات الإحصاء المعلمي ونفذ باستخدام البرنامج الاحصائي ((SPSS.V.21وتوصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات كان أهمها: -هناك علاقة ذو دلالة إحصائية بين الوعي المصرفي والصيرفة المستدامة. وقد أوصى الباحث بضرورة الاهتمام برضا الزبائن عن طريق الوعي المصرفي وكذلك الاهتمام بتطبيق أنشطة الصيرفة المستدامة.

Abstract

       The aim of the study is to study the issue of banking awareness and its impact on achieving sustainable banking. Banking awareness is to explore how customers can create knowledge about products and services and the lack of information and services. Sustainable banking means the social responsibility that the World Bank has defined as the concept of corporate social responsibility as the commitment of business owners to contribute In sustainable development.

        The questionnaire was used to measure the study variables. The study sample consisted of (60) workers from a society of 120. The study was based on three hypotheses, the most important of which is that there is no significant effect between banking awareness and sustainable banking. The descriptive statistics and the analytical statistics were used. Some statistical methods were used, the most important of which were frequencies, percentages, weighted arithmetic, and standard deviations. The choice of t was used, regression equations, R values ​​and F values ​​were used. The research data were collected by means of the questionnaire and were analyzed mathematically by using the statistical statistics coefficients and were implemented using the statistical program (SPSS.V.21). The researcher reached a number of conclusions, the most important of which was: – There is a statistically significant relationship between banking awareness and sustainable banking. The researcher recommended the need to pay attention to customer satisfaction through banking awareness as well as interest in the implementation of sustainable banking activities.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا