دور القيادة الريادية في تعزيز سلوك العمل الابداعي للعاملين

دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من موظفي الكليات الاهلية في محافظة كربلاء المقدسة

               م.م. حسين علي عبد الله القرغولي م.د ليلى محسن الحكيم أ.م.د احمد عبد الله امانة الشمري
Hussein.abdallah@uokerbala.edu.iqLayla.alhakeem@uokerbala.edu.iqAhmed.a@uokerbala.edu.iq

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور القائد الريادي في تعزيز سلوكيات العمل الإبداعية للعاملين في عينة من الكليات الاهلية في محافظة كربلاء المقدسة. ولتحقيق هذا الهدف تم اعتماد أبعاد المتغير المستقل القيادة الريادية (الاستباقية، الإبداعية، تحمل المخاطرة) بالاستناد إلى مجموعة من الكتاب والباحثين ومنهم ((Bagheri&Pihie,2011:886. كما تم اعتماد ابعاد سلوك العمل الابداعي (توليد الفكرة، ترويج الفكرة، تنفيذ الفكرة) بالاستناد إلى مجموعة من الكتاب والباحثين ومنهم ((Shahab&Imran,2018:162. وقد وقع الاختيار على عينة من الكليات الاهلية ميداناً للدراسة عن طريق استمارة استبانة شملت (94) فرداً من موظفي تلك الكليات، فضلاً عن المقابلات الميدانية للإجابة عن اي استفسارات حول اسئلة استمارة الاستبيان.

وإذ تم استخدم كلاُ من اختبار التوزيع الطبيعي للبيانات، والتحليل العاملي الاستكشافي، ومعامل الارتباط البسيط (Pearson)، واختبار(F) لتحديد معنوية معادلة الانحدار، كما تم استخدام (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغير المستقل في المتغير التابع.

ومن أهم الاستنتاجات التي تم التوصل إليها هو إن للقيادة الريادية دوراً فاعلاً ومعنوياً في تعزيز سلوك العمل الإبداعي للموظفين في البيئة التعليمية. وقد اختتمت الدراسة بعدد من التوصيات ابرزها ضرورة تعزيز التوجه الريادي لقيادات الكليات الاهلية من اجل توفير مناخ عمل إبداعي للعاملين بما يسهم في تعزيز مكانتها الاستراتيجية في البيئة التعليمية العراقية.

الكلمات المفتاحية : القائد الريادي، الاستباقية، تحمل المخاطر، السلوك الابداعي، توليد الافكار الجديدة، ترويج وتنفيذ الافكار.

الملخص انجليزي اضغط هنا

دور القيادة الريادية في تعزيز سلوك العمل الابداعي للعاملين

Role of Entrepreneurial Leadership in Enhancing Innovative Work Behavior for Employees

An analytical exploratory study of the opinions of a sample of employees of private colleges in the holy city of Karbala

Hussein Ali Abdullah Al-QarghouliLaila Mohsen Al-Hakim        Ahmed Abdullah Amana Al-Shammari       

Abstract

This study aims to define the role of entrepreneurial leader in Enhancing Innovative work behaviors for Employees in a sample of private colleges in the holy city of Karbala. To achieve this goal, the dimensions of the independent variable, Entrepreneurial leadership were adopted (Proactive, Innovativeness, Take risk) based on a group of writers and researchers, including (Bagheri&Pihie,2011:886). Dimensions of the dependent variable, Innovative work behavior (idea generation, idea promotion, idea implementation) were adopted based on a group of writers and researchers, including (Shahab&Imran,2018:162). A sample of private colleges was chosen as a field of research through a questionnaire that included (94) individuals from the staff of those colleges, as well as field interviews to answer any questions about the questionnaire questions.

As both were used the Data Normal Distribution Test and the Exploratory Factor Analysis, and the Correlation Coefficient (Pearson), the Test (F) to determine the significance of the regression equation, and (R2) was used to explain the effect of the independent variable on the dependent variable .Among the most important conclusions reached by the study is that entrepreneurial leadership plays an active and Significant role in Enhancing the Innovative work behavior of workers in the educational environment. The study concluded with a number of recommendations, the most prominent of which is the need to Enhancing the Entrepreneurial orientation of leaders of private colleges in order to provide an Innovative work climate for workers, which contributes to strengthening its strategic position in the Iraqi educational environment.

Key words: Entrepreneurial Leader, Proactive, , Innovative behavior, Generating new ideas, Promotion and Implementation of Ideas.