أثر المعوقات الادارية في تطبيق معايير ضمان الجودة

أثر المعوقات الادارية في تطبيق معايير ضمان الجودة -دراسة استطلاعية جامعة بابل

The Impact of Administrative obstacles on applying Quality Standard Assurance

م.م .ابتهال فارس علي

جامعة بابل /كلية الادارة واقتصاد

الملخص

اختار البحث مشكلة تفاقم التحديات والمعوقات الإدارية لدى معظم المنظمات المعاصرة، ومن هنا تتضح لنا أهميته فقد عبر البحث عن المشكلة عن طريق  مجموعة تساؤلات متمحورة فيما إذا كانت هنالك علاقة ارتباط وتأثير بين متغيرات البحث، وفي ضوء ذلك تم بناء أنموذج افتراضي انبثقت عنه فرضيات البحث الرئيسة والفرعية، ولاختبار صحة الفرضيات تم جمع البيانات عن طريق  الاستبانة وتم إعدادها لهذا الغرض واختبرت لذلك عينة من التدريسيين والعاملين في جامعة بابل.

وقد تم تحليل البيانات باستعمال مجموعة من الأساليب الإحصائية واستخرجت النتائج باستعمال البرنامج الحاسوبي(SPSS) وفي ضوء النتائج وتحليلاتها توصل البحث لمجموعة من الاستنتاجات منها ان للتدريب دوراً بارزاً في تحسين الأداء وطرائق العمل بالنسبة للفرد والمنظمة ومن ثم تحسين جودة الخدمة بشكل عام والخدمة التعليمية بشكل خاص وهو من أهم الوسائل التي تنتهجها المنظمات الساعية إلى الحصول على جودة خدماتها وتحقيق اهدافها المنشودة, وأخيرا قدم البحث مجموعة من التوصيات وهي ضرورة العمل بروح الفریق الواحد وإيجاد بیئة عمل مشجعة لضرورة زیادة وعي العاملين بأهمية تطبيق معايير الجودة، وضرورة دعم ومساندة الإدارة العليا لفكرة الجودة مع وضع أدلة تنفيذية عملية لوحدات الجودة تشرف عليها أجهزة متخصصة وخبراء مؤهلين لتنفيذ برامج الجودة .

Abstract

   The research identified a problem that exacerbated the challenges and administrative obstacles faced by most contemporary organizations. Hence, it is clear to us that its importance is through searching for the problem through a series of questions about whether there is a correlation between search variables. In order to test the validity of the hypotheses, the data were collected through the questionnaire and prepared for this purpose. A sample was tested of the teaching staff and staff of the University of Babylon.                                                                                                                           Data were analyzed using a set of statistical methods and results were extracted using SPSS. In the light of the results and their analyzes, the research concluded that the training has a prominent role in improving the performance and work methods of the individual and the organization, thus improving the quality of service in general and the educational service in particular. One of the most important means of organizations seeking to obtain the quality of their services and achieve the desired goal. Finally, the research presented a set of recommendations, namely the need to work in the spirit of one team and create an environment conducive to the need to increase awareness of the importance of Coordination quality standards, and the need to support and support of senior management to the idea of ​​quality with the development of operational manuals for quality units supervised by specialized equipment and qualified experts to implement quality programs

للحصول على البحث كامل اضغط هنا