تخطيط نظم المعلومات التسويقية وتأثيره في نجاح التسويق المصرفي الألكتروني دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من العاملين في(مصرف بغداد) في محافظات الفرات الأوسط

تخطيط نظم المعلومات التسويقية وتأثيره في نجاح التسويق المصرفي الألكتروني

دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من العاملين في(مصرف بغداد) في محافظات الفرات الأوسط

Planning of marketing information systems and its impact on the

Success marketing of e-banking

An analytical study of the views of a sample of workers in

( Bank of Bagdad ) in the provinces of middle Euphrates

أ.م .د عادل عباس عبد حسين الجنابي                                  الباحث : احمد عبد الحكيم حسن علوي الطائي

Adel _babel @yahoo.com                                           ahmedhteem@gmail.com

جامعة كربلاء ، كلية الإدارة والاقتصاد

الملخـــــص

تتناول الدراسة موضوع تخطيط نظم المعلومات التسويقية وتأثيره في التسويق المصرفي الألكتروني: دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من العاملين في (مصرف بغداد) لمحافظات الفرات الأوسط لتحقيق نوعين من الأهداف، النظرية التي تركز على تخطيط نظم المعلومات التسويقية وتأثيره في نجاح التسويق المصرفي الالكتروني. والميدانية التي تمثل دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من العاملين في (مصرف بغداد) في محافظات الفرات الأوسط، ودور تخطيط نظم المعلومات التسويقية في مساعدة صانعي القرارات لاتخاذ القرارات المناسبة، إذ اكتسبت الدراسة أهميتها بوصفها من المحاولات القليلة التي تناولت هذا الموضوع على نطاق بيئة مصرف بغداد في محافظات الفرات الأوسط.

واستخدمت  الاستبانة لقياس متغيرات الدراسة ، ويتكون مجتمع الدراسة من ( 50) عاملاً في المستويات الإدارية الثلاثة ،( مدير مصرف و رئيس قسم  والموظفين) واستندت الدراسة الى  ثلاث فرضيات أساسيات تقوم الأولى على أساس  عدم وجود علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين أبعاد تخطيط نظم المعلومات التسويقية وأبعاد التسويق المصرفي الألكتروني أما الفرضية الثانية  فتفترض انه ُعدم وجود تأثير ذي دلالة معنوية لتخطيط نظم المعلومات التسويقية في التسويق المصرفي الألكتروني ، اما الفرضية الثالثة فتفترض عدم وجود تأثير متعدد ذو دلالة معنوية لأبعاد تخطيط نظم المعلومات التسويقية في التسويق المصرفي الألكتروني  ولقد تم استخدام الإحصاء الوصفي والإحصاء التحليلي وقد جرى الاستعانة ببعض الوسائل الإحصائية كان أهمها  التكرارات والنسب المئوية والأوساط الحسابية الموزونة والانحرافات المعيارية ، وأسلوب التحليل العاملي الاستكشافي (EAF) واستخدام مقياس (KMO) ، واستخدام اختيار Bartlett)) ، وتم استخدام اختيار (T) ، وتم استخدام معادلات الانحدار وقيم R) تربيع) وقيمة (F).وجمعت بيانات البحث بواسطة الاستبانة  وتم تحليلها رياضياً باستخدام معاملات الإحصاء العلمي وتم تنفيذها باستخدام البرنامج الاحصائي ((SPSS.V.18 وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها اثبتت الدراسات أن البيئة تعد متغيراً رئيساً في مجال التأثير في التسويق المصرفي الألكتروني ، كذلك أصبح تخطيط نظم المعلومات التسويقية الرابط الأساس وحلقة الوصل الجوهرية بين المصرف والبيئة ، وايضاً إن الجهود المبذولة من المصرف في تبني مدخل تخطيط نظم المعلومات التسويقية من شأنها أن تدعم عمل المصرف وتسعى في تنفيذ أنشطة التسويق الألكتروني ، أظهرت النتائج الإحصائية وجود علاقة ارتباط وتأثير معنوية بين تخطيط نظم المعلومات التسويقية والتسويق المصرفي الألكتروني إجمالاً وتفصيلاً.

وقد أوصى الباحثان بضرورة التخلي التدرجي عن الهياكل البيروقراطية والأساليب التسويقية التقليدية في المصارف ، والتوجه نحو بناء هياكل وشبكات ألكترونية تسويقية ومرنة قادرة على التكيف والاستجابة للتغيرات المستجدة وبما يعزز من تفعيل دور نظم المعلومات التسويقية وتبادل المعلومات، ويضمن لهذا المصرف نجاحاً اكبر في عملهِ ، و اتباع سياسة التغيير والتطوير كعملية منظمة ومستمرة في المصرف.

Abstract

       The study deals with the planning of marketing information systems and its impact in the marketing of electronic banking: An analytical study of the views of a sample of employees in (Bank of Baghdad) for the governorates of the Middle Euphrates to achieve two types of objectives, the theory that focuses on the planning of marketing information systems and its impact in the success of electronic banking marketing, And the field, which represents an analytical survey of the views of a sample of employees in (Bank of Baghdad) in the provinces of the Middle Euphrates, and the role of planning of marketing information systems in helping decision makers to make appropriate decisions. The study gained its importance as one of the few attempts that dealt with this subject, In the provinces of the Middle Euphrates.

The study was based on three basic assumptions. The first is based on the absence of a significant correlation between the dimensions of information systems planning Marketing and the dimensions of e-banking marketing. The second hypothesis assumes that there is no significant effect of planning of marketing information systems in electronic banking marketing,The third hypothesis assumes that there is no significant effect on the dimensions of the planning of marketing information systems in electronic banking marketing. The descriptive statistics and the analytical statistics were used. Some statistical methods were used, the most important of which were the repetitions, percentages, weighted arithmetic, standard deviations, EAF), the use of the KMO scale, the use of Bartlett’s selection, the selection of T, the regression equations, the R values, and the F value were used, the data were collected by the questionnaire and analyzed mathematically using For the scientific census and was carried out using the statistical program (SPSS.V.18) The study has reached a number of conclusions, the most important of which is that the environment is considered a major variable in the field of e-banking marketing. The planning of the marketing information systems has become the main link between the bank and the environment. Which will support the work of the bank and seek to implement the activities of electronic marketing, the statistical results showed a correlation relationship and a significant impact between the planning of marketing information systems and electronic banking marketing in general and in detail The researcher recommended the gradual abandonment of the bureaucratic structures and the traditional marketing methods in banks, and the tendency to build flexible and flexible electronic marketing structures and networks to respond to the changes that have been introduced and to enhance the role of the marketing information and information exchange systems. The policy of change and development as a systematic and continuous process in the bank

للحصول على البحث كامل اضغط هنا