تصميم نظام التصنيع الرشيق باستخدام خارطة تدفق القيمة

تصميم نظام التصنيع الرشيق باستخدام خارطة تدفق القيمة

دراسة حالة في مصنع اطارات الديوانية

أ.م. د محمود فهد عبد علي الدليمي       الباحثة: بشرى عبد الحمزة عباس الربيعي

قسم ادارة الاعمال /كلية الادارة والاقتصاد /جامعة كربلاء

الملخص

    تهدف هذه الدراسة إلى تصميم نظام للتصنيع الرشيق باستعمال احد اهم ادواته الا وهي  خارطة تدفق القيمة في تحديد وإزالة أو تبسيط الخطوات والانشطة التي لا تضيف قيمة  كأسلوب لتحسين الانتاجية في المنظمة موقع الدراسة ، اذ مكن استعمال خارطة تدفق القيمة في مسار تصنيع الاطار في المصنع موقع الدراسة في الكشف عن مختلف مناطق الهدر التي سببت اوقات انتظار طويلة  اثرت سلباً في إنتاجية المصنع.

تمثلت المشكلة التطبيقية للدراسة في طول وكثرة الانشطة والاجراءات المعتمدة في تصنيع الاطار ذات الحجم (1200-20) ،  مما ادى إلى طول اوقات الانتظار وارتفاع الكلفة وانخفاض الانتاجية .

اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي في تحليل الوضع الحالي في المنظمة موقع الدراسة لخط تصنيع الاطار (ذات الحجم 1200-20 ) عن طريق خرائط تدفق القيمة الحالية عن طريق استعمال احد ادواتها وهي خارطة نشاط العملية .

اتبعت الدراسة منهج دراسة الحالة في مصنع اطارات الديوانية ، وجُمعت البيانات والمعلومات عن طريق المعايشة الميدانية والمقابلات التي اجراها الباحثين مع المسؤولين في المصنع وتحديد العمليات والانشطة الحالية لعينة الدراسة المتمثلة بخط تصنيع الاطارات ذات الحجم 1200-20 ، وكان من اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة :

  • اثبتت الدراسة ان استعمال خارطة تدفق القيمة المستقبلية (المقترحة) يسهم في تخفيض اوقات ( اضافة القيمة ، عدم اضافة القيمة ،العملية ،الانتظار، وقت الدورة ، وخزين تحت التشغيل ) في المصنع عينة الدراسة ، فضلا عن خفض التكاليف وتحسين الانتاجية.

ومن اهم التوصيات التي توصلت اليها الدراسة :

  • ضرورة تطبيق خارطة تدفق القيمة في المصنع للاستفادة من المعلومات التي توفرها عن الانشطة والاجراءات التي لا تضيف قيمة ما يسهم بشكل كبير في تحديد الهدر والقضاء عليه .

 

Design Of Lean Manufacturing System Using Value Stream Mapping

A Case Study In Al-Diwaniya Tires Factory

Assistant Prof                                                                                   Researcher

Dr. Mahmoud Abdul Ali al-Dulaimi                    Bushra Abdul Hamza Al Rubaie

Abstract

    The aim of this study is to design a Lean Manufacturing system using one of its most important tools: the value stream mapping to identify, remove or simplify steps and activities that do not add value as a method of improving productivity in the organization.

   The practical problem of the study was the length and number of activities and procedures adopted in manufacturing the frame (size 1200-20) and size.

    The study is based on the analysis of the current situation in the organization. The study site for the frame manufacturing line (size 1200-20) is carried out through the current value stream mapping through the use of one of its tools process activity mapping.

  The study followed the case study in Diwaniyah Tire Factory, and collected the data and information through the field and the interviews conducted by the researcher with the officials in the factory and determine the current operations and activities of the sample of the study of the manufacturing line of tires size 1200-20,. The most important conclusions of the study were:

  • The study shows that using the proposed value stream mapping contributes to reducing the times (add value, unadd value, process, waiting, cycle time and work in process) in the study sample, as well as reducing costs and improving productivity.

Among the most important recommendations of the study:

1 – The need to apply the value stream mapping in the plant to take advantage of the information provided by the activities and procedures that do not add value, which contributes greatly to the identification and destruction of waste.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا