الاستخبارات الاستراتيجية ودورها في تحسين جودة الخدمة المصرفية

الاستخبارات الاستراتيجية ودورها في تحسين جودة الخدمة المصرفية

( دراسة تحليلية لآراء  عينة من العاملين في بعض المصارف بمحافظه بابل )

Strategic Intelligence and its Role in Improving the

Quality of  Banking Service

     ا.م.د اميمة حميد العادلي                                                            جنان محمد خضير

جامعه كربلاء /كلية الإدارة والاقتصاد                                                           الباحث

الملخص

هدف البحث الى  معرفة  الدور الذي  تؤدية  الاستخبارات الاستراتيجية بابعادها ( الاستشراف / التفكير المنظم /   الرؤية الاستراتيجية    /   الشراكة /   الدافعية )   في تحسين جودة الخدمة المصرفية بابعادهـا ( الاعتمادية/الاستجابة / الثقه والتوكيد / الدافعية / الشراكة ) ولغرض تحقيق اهداف الدراسة  ومن اجــل الكشف عن طبيعة العلاقة بين الاستخبارات الاستراتيجية وتحسين جودة الخدمة المصرفية تم وضــــــــع فرضيتين وهما:الفريضة الأولى: توجد علاقه ارتباط  ذات دلاله معنويه بين الاستخبارات الاستـــراتيجية  بجميع  ابعادها (الاستشراف / التفكير المنظم / الرؤية المستقبلية / الشراكة / الدافعية )  و تحسين جودة الخدمة المصرفية بجميع ابعادها (الاعتمادية /الاستجابة / التوكيد / التعاطف / الملموسية ). الفريضية الثانية:وجود تأثير معنوي بين الاستخبارات الاستراتيجية بجميع ابعادها  (الاستشراف / التفكير المنظم / الرؤية المستقبلية / الشراكة / الدافعية )  و تحسين جودة الخدمة المصرفية بجميع ابعادها ( الاعتمادية /  الاستجابة / التوكيد / التعاطف / الملموسية ).واعتمدت الاستبانة المكونه من (51) فقرة كاداة رئيسة لجمع البيانات عن عينة البحث المتمثلة بالعاملين فــي عدد من المصارف الخاصة المسجلة في سوق العراق للأوراق المالية اذ بلغ عدد افراد العينه (50) فـــردا واستعملت مجموعة من الوسائل الإحصائية كمعامل الارتباط البسيط والمتعدد لقياس عــــــلاقة  الارتباط بين متغيرات واختبار (t) لمعرفة معنوية علاقة الارتباط البسيط وتحليل الانحدار البسيط واختبـــــــار ((f لتحديد معنوية معادلة الانحدار كما تم استعمال (R²) لتفسير مقدار تاثير المتغير المستقل في المتغير التابــــع  وتوصل البحث الى مجموعه من الاستنتاجات ومنها :ان إدارة المصارف المبحوثة لها القدرة والقابلية على تطوير ستراتيجيتها في الأمــــد البعيد عن طريق استثمار الاستخبارات الاستراتيجية في دعم اعمالها .ان المصارف المبحوثة تقوم بتقديم طرائق جديدة للتعلم واكتساب المعرفة بغرض التكامـل الاستراتيجي  اذ انها تعمل جاهدة على تصميم وابتكار حلول ذكيه ونمطية.اما اهم التوصيات التي خرجت بها الدراسة فهي:ضرورة دراسة المصارف المبحوثة للعقبات التي تحول دون الافادة من الاستخبارات الاستراتيجية لما ذلك من أهمية في تحقيق جودة الخدمة المصرفية.ضرورة استخدام الاستخبارات الاستراتيجية بالنسبة للمسؤولين لتحقيق مرونة في جودة الخدمة والتفاعل مع البيئة الخارجية لتحقيق اهم النتائج.

 

Abstract:

The aim of this research is to identify the role that strategic intelligence plays in its dimensions (foresight / organizational thinking / strategic vision / partnership / motivation) in improving the quality of banking service by its dimensions (reliability / response / trust, emphasis / motivation / partnership). The nature of the relationship between strategic intelligence and improving the quality of banking service Two hypotheses were developed

1-There is a significant correlation between strategic intelligence in all its dimensions (outlook / structured thinking / vision / partnership / motivation) and improving the quality of banking service in all its dimensions (reliability / response / emphasis / empathy / concrete).

2 – the existence of a significant impact between strategic intelligence in all dimensions (outlook / structured thinking / vision / partnership / motivation) and improve the quality of banking service in all dimensions (reliability / response / emphasis / sympathy / concrete).

The questionnaire consisted of (51) items as the main tool for collecting data on the sample of the research represented by workers in a number of private banks registered in the Iraqi market for securities where the number of sample members (50) and used a set of statistical means as simple correlation coefficient and multiple to measure the correlation between (T) to determine the significance of the simple correlation relationship, the simple regression analysis and the f () test to determine the significance of the regression equation. R² was also used to explain the effect of the independent variable in the dependent variable. :The management of the surveyed banks has the ability and ability to develop its strategy in the long run by investing strategic intelligence in support of its business. :The investigated banks provide new ways to learn and

acquire knowledge for the purpose of strategic integration as they work hard to design and invent intelligent solutions and stereotypes.The main recommendations of the study are:

-The need to study the banks investigating the obstacles that prevent the use of strategic intelligence of this importance in achieving the quality of banking service.

-the need to use strategic intelligence for officials to achieve flexibility in quality of service and interaction with the external environment to achieve the most important results.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا