دور التسويق الترابطي في تعزيز القيمة المدركة لزبون المصرف

دور التسويق الترابطي في تعزيز القيمة المدركة لزبون المصرف

دراسة مقارنه لعينة من المدراء والعاملين وزبائن المصارف الحكومية والاهلية

في محافظة كربلاء المقدسة

  أ.م.د عبد الفتاح جاسم زعلان                                                          حوراء زكي حميد كاظم

كلية الادارة والاقتصاد/جامعة كربلاء                                                                     الباحث

الملخص

يعد التسويق الترابطي من الاستراتيجيات التسويقية المهمة التي تتبعها المنظمات فهو يصب اهتمامه على إشباع حاجات ورغبات الزبائن بعدها الهدف الاسمى, وبما يعزز القيمة المدركة لدى الزبون ومن ثم تكوين صورة ذهنية جيدة عن المنظمة وخدماتها حيث عَدّتْها المنظمات وسيلة تستخدم لكسب الميزة التنافسية عن طريق صياغة عملياتها بما يحقق رضا الزبون وبذلك فان هدف البحث هو معرفة هل هناك وضوح لتقنية التسويق الترابطي لدى المصارف عينة المبحوثة في ظل غياب الوعي بأهمية تطبيقها وأثرها في تحقيق القيمة المدركة للزبون, ومن أجل تحقيق  ذلك تم اعتماد أبعاد التسويق الترابطي (خلق الضجة, استراتيجية بذر المنتج او زراعة الافكار ومنح الحوافز للمشاركة) وتم التعبير عن القيمة المدركة للزبائن بمتغيراتها (جودة الخدمة, السعر, الصورة الذهنية ), عن طريق اختيار عدد من المديرين والعاملين وزبائن المصارف الحيوية والرائدة في محافظة كربلاء والتي  تقدم خدماتها لشريحة واسعة من الزبائن, وقد اجريت الدراسة من خلال  اختيار عينه من المنظمات المصرفية تمثلت ب(مصرف الرافدين, المصرف العقاري, مصرف التعاون الاسلامي للاستثمار, مصرف أشور, المصرف الأهلي العراقي ,مصرف الاتحاد العراقي ,مصرف المنصور, مصرف بغداد, مصرف ايلاف ,مصرف الائتمان, مصرف بابل, مصرف التنمية الدولي, المصرف العراقي للتجارة, مصرف الاستثمار, المصرف الوطني الاسلامي ). اذ تم اعتماد استمارة الاستبانة, اذ تم اختيار عينة قصدية تمثلت ب(400) استبانة خصص (68) منها إلى المديرين ومديري أقسام العمليات المصرفية, و(301) استبانة إلى الزبائن, وفقدت منها (31)استبانة ثم تم استخدام بعض أساليب التحليل الإحصائي لقياس واختبار العلاقة والاتجاه بين متغيرات الدراسة.

وإن من أبرز الاستنتاجات كانت :-

  • يوجد اهتمام من لدن ادارة المصارف بتقديم خدماتها عن طريق شبكات التواصل الاجتماعي وكذلك عن طريق استخدام الكلمة عبر الفم للترويج عن خدماتها المختلفة.
  • عدم الفهم الدقيق لآلية عمل التسويق الترابطي بوصفه وسيلة ترويجية تعبر عن الخدمات المقدمة من قبل المصارف من اجل تعزيز القيمة المدركة في ذهنية زبائنها.

اما ابرز التوصيات كانت :-

  • توصي الباحثة المصارف الحكومية والأهلية عينه الدراسة بضرورة الاهتمام بآلية العمل الدقيق للتسويق الترابطي وتوفير الملاكات المؤهلة القادرة على التعامل مع مثل هكذا اليات تسويقية حديثة .
  • اقامة العديد من الدورات التطويرية والتدريبية للموظفين واصحاب القرار من اجل التعامل الصحيح مع الأساليب التسويقية الحديثة ومنها التسويق الترابطي .

Abstract

The buzz marketing of the important marketing strategies pursued by organizations,  It focuses on satisfying the needs and desires of customers as the ultimate goal, Thereby enhancing the perceived value of the customer and thus creating a good mental image of the organization and its services Where organizations have prepared a means to gain competitive advantage by formulating their operations to achieve customer satisfaction. In order to achieve this, the dimensions of buzz marketing (noise creation, product seeding strategy, ideas cultivation and incentives for participation) were adopted. The perceived value of customers was expressed by their variables (quality of service, price, mental image),  Through the selection of a number of managers and customers of vital banks and leading in the province of Karbala, which provides services to a wide segment of customers. The study was conducted through the selection of a sample of the banking organizations represented by (Rafidain Bank, the Real Estate Bank, the Islamic Investment Bank, the Bank of Assyria, the Iraqi National Bank, the Iraqi Union Bank, Bank of Credit, Bank of Babylon, International Development Bank, Iraqi Bank of Trade, Investment Bank, National Islamic Bank). The sample questionnaire was selected. The sample consisted of (400) questionnaires, 68 of which were allocated to managers and managers of the banking operations departments, 301 were identified to customers, 31 were lost and some statistical analysis methods were used To measure and test the relationship and direction between the variables of the study.

The most prominent of these conclusions were:

1- There is interest by the management of banks to provide their services through social networking networks as well as through the use of the word by mouth to promote its various services.

2- lack of accurate understanding of the mechanism of the work of buzz  marketing as a promotional means reflect the services provided by banks in order to enhance the perceived value in the minds of customers.

The main recommendations were:

1- The researcher recommends that the government and private banks study the need to pay attention to the precise work mechanism for the buzz marketing of the link and provide qualified personnel capable of dealing with such modern marketing mechanisms.

2-The establishment of many development and training courses for employees and decision-makers in order to deal properly with modern marketing methods, including buzz marketing associative.

للحصول على بحث كامل اضغط هنا