التسويق الرقمي ودوره في تعزيز الصورة الذهنية للمنظمة

التسويق الرقمي ودوره في تعزيز الصورة الذهنية للمنظمة

(دراسة استطلاعية لاراء العاملين في شركة اسياسيل للاتصالات العراقية / فرع كربلاء المقدسة)

 

           الاستاذ                                                                    الباحث

   فؤاد حمودي العطار                                                     محمد عوض جارالله الشمري

                                                                    

الملخص

تم عرض هذه الدراسة عن طريق تقديم اطار فكري ومفاهيمي تضمن متغيرين اساسيين هما المتغير المستقل: (التسويق الرقمي) والمتغير التابع (الصورة الذهنية للمنظمة). وقد اشتمل كلا المتغيرين على مجموعة من الابعاد , اذ تضمن التسويق الرقمي (الجذب, التواصل, المشاركة, التعلم, والاحتفاظ) فيما ضمت الصورة الذهنية للمنظمة (الادراك, التأثير, الدافع, والرغبة). ونظرا لحداثة التسويق الرقمي والحاجة الى تطبيقه في منظمات يغلب على عملها الطابع الرقمي, فقد وقع الاختيار على شركة اسياسيل للاتصالات العراقية/ فرع كربلاء المقدسة ميدانا للدراسة, وقد اعتمد الباحثان على الاستبانة كأداة للدراسة من اجل الحصول على المعلومات المهمة لدراسته عن طريق اعتماده اسلوب المسح الشامل لاراء افراد مجتمع الدراسة البالغ عددهم 88 عاملاﹰ , اذ تم توزيع (88) استمارة اعيد منها 84 فيما كان الصالح للتحليل (79) استمارة, تم تحليلها بواسطة البرنامج الاحصائي SPSS.18)) بالاعتماد على عدد من الادوات الاحصائية (الوسط الحسابي, المتوسط الحسابي الموزون, شدة الاجابة, الانحراف المعياري, … الخ) . وقد هدفت هذه الدراسة الى التعرف على طبيعة العلاقة بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة, ومدى مساهمة التسويق الرقمي في تعزيز الصورة الذهنية للمنظمة. ومن اجل ان تحقق الدراسة اهدافها فقد قام الباحثان بتصميم مخطط فرضي يوضح طبيعة العلاقة بين متغيراتها ولغرض التعرف على طبيعة هذه العلاقة فقد تم طرح عدد من الفرضيات التي هي حلول موقتة قابلة للأثبات أو النفي أبرزها:

  • توجد علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة.
  • يوجد تأثير ذو دلالة معنوية للتسويق الرقمي في الصورة الذهنية للمنظمة.

وقد توصلت الدراسة الى عدد من الاستنتاجات أبرزها وجود علاقة ارتباط وتأثير ضعيفة وغير معنوية بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة. واخيرا فقد اختتمت الدراسة بعدد من التوصيات التي هي حلول مقترحة من الباحث لمعالجة النتائج السلبية او نقاط الضعف التي توصلت إليها الدراسة, أهمها ضرورة ايلاء التسويق الرقمي اهتمام اكبر من شركة الاتصالات المبحوثة, بوصفه عنصراً رئيساً في عملياتها التسويقية, كون اغلب خدماتها المقدمة لزبائنها رقمية بحتة

 

Digital marketing and its role in enhancing the mental image of the organization
An exploratory study of the opinions of employees in the company Asia cell Iraqi Telecom / Karbala branch of the sacred

              Professor                                                            researcher
Fouad Hamoudi Al – Attar            Mohammed Awad Jar Allah Al Shammari

Abstract

This study was presented by providing intellectual and conceptual framework of the two variables included two main independent variable: (Digital Marketing) dependent variable (the mental image of the organization). Both variables included a range of dimensions, involving digital marketing (engagement, communication, participation, learning, and retention) in the mindset of the organization (perception, influence, motivation, desire). Due to the novelty of digital marketing and the need to apply it in organizations that are digitally active, Asia cell Communications Company / Holy Karbala Branch was chosen as a field of study. The researcher adopted the questionnaire form as a study tool in order to obtain the important information for his study by adopting the survey method The total number of the study’s 88 members was distributed, 88 of which were returned, 84 of which were valid for analysis (79), analyzed by SPSS.18 based on a number of statistical tools (mean, mean, The weighted arithmetic, Dah answer, standard deviation, etc. …). This study aimed to identify the nature of the relationship between digital marketing and the mental image of the organization, and the extent of the contribution of digital marketing in promoting the mental image of the organization. In order to achieve the objectives of the study, the researcher has designed a hypothesis that illustrates the nature of the relationship between its variables and the purpose of identifying the nature of this relationship has been put forward a number of hypotheses that are temporary solutions can be proven or negation:
1. There is a correlation significant differences between digital marketing and the mental image of the organization.

  1. There is a significant moral digital marketing in the mental image of the Organization effect.

The study found a number of conclusions, notably the existence of a weak and insignificant correlation between the digital marketing and the mental image of the organization. Finally, the study ended with a number of recommendations, which are

solutions proposed by the researcher to address the negative results or weaknesses of the study, the most important of which is the need to give digital marketing a greater interest than the telecommunications company investigated, as a key element in its marketing operations, as most of the services provided to its customers purely digital .

للحصول على البحث كامل اضغط هنا