السلوك الإبداعي وتأثيره في تعزيز البراعة التسويقية

 ( دراسة تطبيقية لآراء عيّنة من الملاكات الطبية والتمريضية في مستشفى الشهيد د. فيروز  العام في واسط)

أ.م.د.عبد الحسين جاسم الأسديام البنين جبار ندوش الفيلي
abdulhussein.j@uokerbala.edu.iqBaneenjabbar4@gmail.com

الملخص 

 

تهدف الدراسة الحالية إِلى بيان تأثير السلوك الإبداعي في تعزيز البراعة التسويقية على عينة من الملاكات الطبية والتمريضية في مستشفى الشهيد د. فيروز العام  في محافظة واسط . لتحقيق ذلك تم الاعتماد في قياس السلوك الإبداعي على خمسة أبعاد ( الطلاقة ، الاصالة ، المرونة ، الاحساس بالمشكلة ، المخاطرة وروح المجازفة ) . وجرى قياس البراعة التسويقية عن طريق بعدين هما (استكشاف الفرص ، استثمار الفرص). ، ومن اجل تحقيق هدف الدراسة اختيرت عينة من الملاكات الطبية والتمريضية والتي بلغت (248) فرداً، وقد اعتمد الباحث على الاستبانة كأداة لجمع البيانات الضرورية. وتضمنت الدراسة فرضيتين رئيستين ، انبثق منهما خمس فرضيات فرعية. جرى اخضاعها للتحليل الإحصائي، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها وجود علاقة ارتباط وتأثير قوية بين السلوك الابداعي بأبعاده والبراعة التسويقية بأبعادها. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها ينبغي على المستشفى تعزيز السلوك الابداعي بأبعاده من اجل استكشاف واستثمار الفرص التسويقية الحالية والمستقبلية .

الكلمات المفتاحية : السلوك الإبداعي ، البراعة التسويقية.

الملخص انجليزي  اضغط هنا

السلوك الإبداعي وتأثيره في تعزيز البراعة التسويقية

Innovation behavior and its effect on enhancing of Marketing Ambidexterity

An applied study of the opinions of a sample of medical and nursing cadres at the martyr’s hospital Dr. General Fayrouz in Wasit.

Abdul Hussain Jassim Al-AsadiUm al baneen Jabbar Naddush                      

Abstract

   The current study aims to demonstrate the effect of Innovation behavior in enhancing marketing Ambidexterity on a sample of medical and nursing staff at Shaheed Dr.  General Fayrouz in Wasit Governorate, To achieve this, Innovation behavior was measured on five dimensions (fluency, originality, flexibility, Sensitivity of Problems The spirit of risk).  Marketing Ambidexterity was measured through two dimensions (exploring opportunities, exploiting opportunities).  In order to achieve the goal of the study, a sample of the medical and nursing staff was selected, which amounted to (248) individuals. The researcher relied on the questionnaire as a tool to collect the necessary data. The study included two main hypotheses, from which five sub-hypotheses emerged.  It was subjected to statistical analysis, and the study reached a set of conclusions, the most important of which is the existence of a strong correlation and influence between the Innovation behavior in its dimensions and the marketing Ambidexterity in its dimensions. The study presented a set of recommendations, the most important of which is that the hospital should promote behavior in all its dimensions in order to explore and invest current and future marketing opportunities.

Key terms: Innovation behavior, marketing Ambidexterity.