تأثير الاقتدار المعرفي في استدامة الميزة التنافسية

بحث تحليلي لآراء عينة من مديري الجامعة الإسلامية في النجف الأشراف

أ.م.د احمد عبدالله امانة الشمريم. امجد حميد اسماعيل محسن العصاميهيثم وادي جعاز الجبوري
ahmed.a@uokerbala.edu.iqamjad.h@uokerbala.edu.iq

haithamjaas1983@gmail.com

المستخلص

يهدف هذا البحث الى تحديد تأثير الاقتدار المعرفي في استدامة الميزة التنافسية في منظماتنا العراقية. وقد اعتمد ابعاد الاقتدار المعرفي (تكنولوجيا المعلومات، اتخاذ القرار، التفكير الابداعي). وكذلك اعتماد ابعاد الميزة التنافسية (الكلفة المنخفضة، الجودة، المرونة، التسليم). اذ اختيرت الجامعة الاسلامية في النجف الاشرف ميداناً للبحث عن طريق استمارة استبانة شملت (34) فرداً من ادارة الجامعة. واعتمدت الاستبانة كأداة رئيسة للحصول على بيانات البحث، والتي جرى اعدادها بالإسناد الى افكار عدد من الباحثين وفق مقاييس جاهزة. وجرى تحليل البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي الجاهز (SPSS V.25)،(Smart PLS V.20) ومن اهم الادوات المستخدمة في التحليل هي: الوسط الحسابي الموزون، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط بيرسون، والانحدار الخطي البسيط. وكان من ابرز الاستنتاجات التي جرى التوصل اليها هو أنَّ للأقدار المعرفي بأبعاده تأثير فاعل وايجابي في تعزيز الميزة التنافسية واستدامتها. وعليه اوصى الباحثون على ضرورة زيادة اهتمام ادارة الجامعة مجتمع البحث بدراسة اوجه الافادة من الاقتدار المعرفي وتوظيف ابعاده في استدامة الميزة التنافسية لديها لمواجهة مختلف التحديات التي تواجهها منظمات التعليم الاهلي.

الكلمات المفتاحية: الاقتدار المعرفي, الميزة التنافسية، الجامعة الاسلامية.

الملخص انجليزي

تأثير الاقتدار المعرفي في استدامة الميزة التنافسية

The role of cognitive competence in sustaining competitive advantage

Analytical Research of the Views of Sample of the Directors of the Islamic University of Najaf

Ahmed Abdullah AmanahAmjad Hamid Ismail MohsenHaitham Wadi Jaz Al-Jubouri

Abstract

     This research aims to determine the role of cognitive competence in sustaining competitive advantage in our Iraqi organizations. The dimensions of cognitive competence (information technology, decision-making, creative thinking) have been adopted. As well as adopting the dimensions of the competitive advantage (low cost, quality, flexibility, delivery). As the Islamic University in Najaf was chosen as a field for research, through a questionnaire that included (34) members of the university administration. The questionnaire was adopted as a main tool for obtaining research data, which was prepared by reference to the ideas of a number of researchers according to ready-made standards. The data were analyzed using the ready-made statistical program (SPSS V.25), (Smart PLS V.20), and among the most important tools used in the analysis are: the weighted arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation coefficient, and simple linear regression. And one of the most prominent conclusions that were reached was that cognitive competence in its dimensions has an active and positive role in enhancing competitive advantage and its sustainability. Accordingly, the researchers recommended the necessity of increasing the university administration’s interest in the research community in studying aspects of the benefit of cognitive competence and employing its dimensions in the sustainability of its competitive advantage to face the various challenges that private education organizations face.

Key Words: Cognitive Competence, Competitive Advantage, Islamic University.