دور المعرفة الضمنية في بناء المقدرات الجوهرية

دور المعرفة الضمنية في بناء المقدرات الجوهريةبحث تحليلي لا راء عينة من العاملين للشركة العامة للصناعات الميكانيكية في الاسكندرية

 

م.م. ياسمين قاسم الخفاجي

asmen kassem‏  Y

جامعة وارث الانبياء (ع)

iqyasmen5@gmail.com

الملخص :  

أن تميز أي شركة عن غيرها من بقية الشركات المنافسة تكون عن طريق مجموعة فريدة من المهارات، وتسمى هذه المهارات بالمقدرات الجوهرية فمع المنافسة اليوم، تكون المعرفة قوة، امام المنظمات الاخرى المنافسة. يمكن عن طريقها إدارة رأس المال الفكري من أجل أن تكون ناجحة ، إذ تعتمد كل من المنظمات الكبيرة والصغيرة على المعلومات المكتسبة , ويمكن أن ينسب استخدام المعرفة في المنظمات إلى التحسينات في العمليات التنظيمية وهي عنصر اساس في خلق واستدامة الميزة التنافسية.

إذ يهدف البحث البحث إلى معرفة العلاقة بين المعرفة الضمنية  والمقدرات الجوهرية في (الشركة العامة للصناعات الميكانيكية في الاسكندرية), ولمحدودية الدراسات التي تناولت العلاقة بين المتغيرين ولاسيما في البيئة العراقية, فقد سعى البحث الى تناول المتغيرين من اجل دراسة وتحديد طبيعة العلاقة بينهما. فضلاً عن الاحاطة النظرية بكلٍ منها, وتحقيقاً لهدف البحث تم اختبار فرضّيتين رئيستين, اذ شملت عينة عشوائية تكونت من (72) فرداً من العاملين في الشركة المبحوثة, تم معالجة البيانات إحصائياً بالاعتماد على عدة وسائل إحصائية منها (معامل الارتباط البسيط, تحليل الانحدار البسيط, اختبارT, اختبارF, معامل التفسير). وتوصل البحث الى العديد من الاستنتاجات أبرزها :

  • اثبت نتائج التحليل الاحصائي على قبول فرضية البحث الرئيسة الاولى (وجود علاقة ايجابية بين المعرفة الضمنية والمقدرات الجوهرية وهذا يعني ادراك افراد العينة المبحوثة لأهمية المعرفة الضمنية التي تسهم في جعل المقدرات الجوهرية اكثر ايجابية لتحقيق الاهداف التنظيمية وتحسين الاداء الكلي بمعنى ان تحسين وزيادة الكفاءة تتطلب الكثير من العمل المشترك.
  • ان الشركة بحاجة الى مقدرات جوهرية اخرى مثل , المقدرات التكنولوجيا التي تكون الاساس في الشركة ومكملة مع المقدرات الاخرى التي يمتلكها العامون .

وانتهى البحث بجملة من التوصيات أهمها ” ضرورة اهتمام الإدارة في الشركة المبحوثة, لمفهوم المعرفة الضمنية بشكل يحقق المقدرات الجوهرية عن طريق زيادة المبيعات , وبناء علامة تجارية , والمحافظة على الموقع التنافسي و المالي للشركة المبحوثة”.

 

  ABSTRACT:

      To distinguish any organization from other competitors is through a unique set of skills, these skills are called core competencies. With today’s competition, knowledge is power, in front of other competing organizations. Intellectual capital management can be to be constrained, both large and small organizations have acquired information, and knowledge from organizations can be attributed to improvements

This research aim to identify the relationship between tacit knowledge and competencies in The General Company for Mechanical Industries in Alexandria. And for the reason of limited studies that dealt with the relationship between the two variables, especially in the Iraqi environment, the current research sought to address the two variables in order to study and determine the nature of the relationship between them, as well as the theoretical coverage of each. In order to achieve the objective of this research, two main hypotheses were tested; a random sample consisting of 72 employees of the surveyed company. The data were statistically processed using several statistical methods (simple correlation coefficient, simple regression analysis, T test, F test, interpretation coefficient). The research reached several conclusions, most notably as follow:

  1. The results of the statistical analysis confirm the acceptance of the first main research hypothesis (the existence of a positive relationship between the tacit knowledge and the competencies. This means that the respondents are aware of the importance of tacit knowledge which contributes to making the intrinsic capabilities more positive to achieve the organizational goals and improve the overall performance, in the sense that improving and increasing efficiency requires a lot of joint work.
  2. The company needs other core capabilities, such as the technology capabilities that are the basis of the company and complementary to other capabilities possessed by employees.

The research concluded with a number of recommendations, the most important of which is; “The need for management attention in the company in question, for the knowledge of the implicit knowledge to realize the intrinsic capabilities by increasing sales, building a brand, maintaining the competitive and financial position and the company”.

للحصول على البحث كامل اضغط هنا